Att köpa olja 2004
Som bekant så rekommenderas till gummibandsmotorerna SHELL Advance Ultra 4. Det känns nästan om hela motorns funktion hänger på att man häller i denna olja. Sagt och gjort. Det var dags för oljebyte.
Jag begav mig till Shellmacken i Vällingby rondellen i Stockholm för att inhandla 4 liter Shell Ultra Advance på Shellmacken. Precis som förra året fick jag beskedet att stationen inte hade någon olja hemma. Det var i september förra året som jag stegade in i butiken.
– Du förstår, så här sent på säsongen tycker vi inte det är någon idé att ha mc-oljor hemma, förklarade mannen bakom kassaapparaten med en sådan där medkännande röst som gör att man förstår att han hemskt gärna skulle vilja hjälpa mig men att det tyvärr är fulltständigt omöjligt.
Det kunde ju trots allt vara en rimlig förklaring. Jag orkade inte tjata utan lämnade stället.
Nu var dags för ett nytt oljebyte. Samma mack samma rondell fast i mitten av augusti. Den här gången var mannen bakom disken ersatt av en ung tjej.
– Jag vet ingenting om nån sån olja, sa hon. Kan du inte ta en som är till bilar? – Finns den verkligen inte på hyllan? Nej då, det fanns ingen Advance Ultra 4på hyllan.
Efter lite palaver fick jag henne att skriva ner mitt namn och telefonnummer.
– Alltså, återkommer Du! Sa jag med sträng röst innan jag steg ut genom dörren.
I dessa tider är man inte van att försäljare ringer upp. Men nu ringde man från macken två dagar senare.
– Är det du som vill köpa Ultra, sa en lite mer mogen kvinnoröst.
– Jag det är jag, svarade jag. – Det är väl inget problem att ta hem fyra liter?
– Ja, förstår du, det inte helt enkelt. Då måste du köpa en hel kartong, svarade hon.
– En hel kartong! Jag behöver ju bara fyra liter? Kan ni verkligen inte ta hem den? Det är ju en efterfrågade produkt.
– Nej vi får aldrig sälja något förstår du. Vi vill inte ta hem heller eftersom vi får för högt lagervärde.
– Men det är ju en olja som Shell har i sitt ordinarie sortiment, försökte jag.
– Tyvärr vi vill inte ta hem den, sa kvinnan med den där medkännande röst som gör att man förstår att hon hemskt gärna skulle vilja hjälpa mig men att det tyvärr var fulltständigt omöjligt.
– Men du kan åka ut till Täby och köpa olja.
– Jag har inte lust att åka över halva stan för att köpa fyra liter olja, sa jag lite surt. Då köper jag en annan olja istället.
– Jag förstår att du inte tycker att det är bra men vi kan inget göra. Försök på Mekonomen, dom ligger ju här i närheten.
Jag la på luren. Knackade ner en e-mail till huvudkontoret. Överraskande nog fick jag snabbt, samma dag, ett rappt och välformulerat svar:
”Hej Lars
Tack för ditt mail du sände den 17 augusti till Shell kundcenter. Produkten du anger finns i vårt ordinarie sortiment dock endast på 1 liter förpackningar. Stationen ska ta hem produkten till dig och produkten ska dessutom alltid finnas på ordinarie hylla eftersom kunderna efterfrågar denna mycket frekvent. Jag beklagar att du har blivit bemött på ett felaktigt sätt.
Efter detta kommer jag att kontakta stationschefen för Vällingby för att reda ut vårt förhållningssätt. Det är inte vår policy att neka kunderna att ta hem produkter, så länge de finns i vårt sortiment.Vällingby kommer att ha produkten på plats i början av nästa vecka. Tills vidare kan jag hänvisa dig till Shell Spånga, Shell Ulvsunda eller Shell Tensta, där du bör finna Advance Ultra”
Det var ord och inga visor. Kan kanske vara bra att veta om någon annan råkar ut för Shellmackar där man är rädd för att få för höga ”lagervärden” Nu återstår bara att se om macken har oljan hemma i nästa vecka. Återkommer i nästa nummer.
Lars Ekeman